9 způsobů, jak předejít zkaženým zubům u dětí

Všichni víme, že cestou ke zdravému chrupu je dobrá ústní hygiena již od raného dětství. Méně pozornosti již věnujeme výběru potravin a nápojů, které také mají výrazný vliv na zdraví dětských zoubků. Víte, jak je chránit před kazy?
Dětské zoubky potřebují víc než jen pravidelné čištění. Jinak by nebyly zdravé. Toto je devět způsobů, jak je udržet ve skvělé formě tak, aby děti měly zdravý chrup i v dospělosti:

1) Potraviny bohaté na vitamíny a minerály
Děti potřebují na své perleťově bílé zoubky správné stavební kameny. Znamená to dostatečný příjem vápníku, fosforu, fluoridu a dalších minerálů a vitamínů (zejména vitamínu C, který je klíčový pro zdravé dásně).

2) Stopněte mlsání
Časté mlsání nebo pojídání mezi hlavními jídly je hlavním zdrojem zubního kazu a vede erozi skloviny. Když dítě nepřetržitě něco pojídá, jídlo se usazuje na zubech a sliny nemají šanci jej vyčistit.

Mezi jídly dětem podávejte čerstvé ovoce, křupavou zeleninu a mléčné výrobky bohaté na vápník.

3) Cukr s mírou
Cukr není pro děti jen zbytečný, ale také škodlivý. Nevěřte řečem, že děti cukr potřebují nebo že neoslazená jídla nesnědí. Sladit se dá i mnohem zdravěji a děti budou jíst to, co je my naučíme. Největším zlem nejen pro zoubky jsou rafinované cukry (pozor nacházejí se iv komerčních sušenkách na prořezávání zubů) a zhutněné přírodní cukry (například v sušeném ovoci a ve šťavách).

Děti ve věku 4 až 8 let by neměly za den přijmout více než 16 gramů cukru. Takže sladkosti, slazená jídla a nápoje omezte na minimum.


4) Učte děti pít vodu
Mnozí rodiče dávají dětem kromě mléka pít slazené čaje, džusy, sirupy a jiné nápoje s vysokým obsahem cukru. Přirozené nebo přidané cukry v tekutině se bakteriemi v ústech mění na kyseliny. Tyto kyseliny rozpouštějí vnější část zubů, což způsobuje kaz.

Šťávy by měly být jen příležitostná pochoutka. Dětem nabídněte během dne raději vodu a čerstvé celé ovoce obsahující vlákninu. Když nabízíte džus, nabízejte ho jen ve zředěné formě a podávejte jej se zdravým občerstvením nebo jídlem.

5) Dejte dítěti vlastní lžičku
Zamysleli jste se nad tím, co způsobuje kazy u dětí? Nejsou to jen sladké pamlsky nebo špatné návyky čištění zubů. Hlavním podezřelým je druh bakterie, která žije v ústech a snadno se šíří z rodiče na dítě (a mezi dětmi) prostřednictvím slin. Bakterie, známá jako streptokok mutans, se živí cukrem a jinými zbytky potravy v ústech, přičemž produkuje kyseliny, které rozkládají vápník v zubech a vedou k zubnímu kazu.

6) Místo láhve nabízejte dítěti sklenici
Lahve s dudlíkem jsou spojovány se zubním kazem, neboť umožňují tekutině (mléko, slazený čaj, džus) hromadit se v ústech a na zubech. Při přechodu na pevnou stravu vyzkoušejte hrnek pro batolata, který pomáhá rozvíjet orální svaly dítěte a zajistí rychlý tok tekutiny přes ústa.

7) Čistěte zoubky před spaním
Pokud svému drobečkovi před spaním nabídnete láhev nebo prs, pokuste se ještě před tím, než usne vyčistit děťátku zoubky alespoň pomocí gázy namočené v teplé vodě.

8) Používejte fluoridovou zubní pastu
Prakticky od prvního zoubku můžete používat fluoridovou zubní pastu, ale jen minimální množství, menší než zrnko rýže. Od tří let můžete použít pastu ve velikosti hrášku. Takovou pastu však rozhodně nepoužívejte u kojenců do věku 6 měsíců.

Girl affectionated by a smart phone

Pozor však, příliš mnoho fluoridu může být pro zuby vašeho dítěte stejně špatné jako příliš málo. Pokud dítě přijímá fluorid iz jiných zdrojů, například z místní vody nebo doplňku výživy, může se vyvinout stav zvaný fluoróza, který způsobuje neatraktivní skvrnitost zubů a v závažných případech jamkovitost, která přispívá ke vzniku zubního kazu.

9) Láhve nepatří do postele
Jistěže je velmi pohodlné, aby dítě mělo u sebe vždy láhev s mlékem nebo slazeným nápojem. Může to být však škodlivé pro zdraví zoubků. Pití z láhve při uspávání nebo uprostřed noci zvyšuje riziko vzniku kazů.

Samozřejmě, odučit dítě od usínání na prsu nebo u láhve je náročné, v každém případě vyplatí se to vyzkoušet. Pokud neuspějete, nepodporujte tento návyk ve vyšším věku.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram